Monday, 25 March 2013

Start Menghitung Hari. Bila Dah Masuk 38 MInggu

Hello dunia.
Oh yea, aku rasa sungguh excited.
Another 2 weeks, aku akan deliver my gugurl :P

Kekekeke, gembiranya rasa hati.
Orang cakap, takot na bersalin.
Tapi aku rasa sangat gembira sebab Allah bagi aku rezeki yang tak ternilai.
Memang aku ta nafikan, perasaan takut ada.
Tapi, semua tu hilang bila rasa sangat gembira.

Sekarang ni, waktu menunggu je.
Mana tau tiba3 gugurl na keluar awal.
Sebab doctor cakap just be prepare.
Kalau da keluar tanda, just pegi hospital je terus.
Jangan tunggu lagi.

Sebab gugurl aku dah cukup bulan.
And aku pun da boleh melahirkan.
Bila tengok perut aku, macam kecik je.
Tapi last scan doctor cakap 3.16kg.
Maihhh, besar betul.
HAHAHAHA ~~~
Ni betul3 aku bagi makan yang cukup ni.
Okeyhla, aku na update sket pasal 38 weeks in pregnancy :D
Jom check it out :D



Apa yang terjadi pada janin:
Janin Anda sudah berbentuk sangat sempurna. Berat tubuhnya kini sekitar 2.75 kg, dengan panjang tubuh kira-kira 39-40 cm. Genggamannya sudah tambah kuat, yang nanti bisa Anda tes untuk menggenggam jari telunjuk Anda. Semua organ tubuhnya sudah matang dan siap digunakan untuk hidup diluar kandungan.

Apa yang terjadi pada ibu:
Untuk kebanyakan ibu hamil, dua minggu ke depan adalah masa-masa penantian. Manfaatkan waktu ini untuk memantapkan lagi ‘ilmu menyusui’ atau menyelesaikan beberapa pekerjaan rumah yang mungkin tak bisa Anda lakukan jika janin sudah lahir nanti. Tidur sianglah, baca buku atau majalah dan habiskan waktu berkualitas dengan suami Anda selagi bisa.

Bengkak-bengkak di kaki dan engkel Anda adalah gejala normal di minggu-minggu ini. Tapi jika ada pembengkakan yang tak biasa, sebaiknya segera periksakan diri ke dokter kandungan Anda. Juga jika Anda mengalami sakit kepala yang diikuti dengan gangguan penglihatan (buram, kunang-kunang), mual, atau nyeri di perut yang berkelanjutan.

Minggu ini mengapa tidak …
Membaca informasi seputar perawatan bayi. Inilah saat yang tepat untuk melahap semua informasi mengenai perawatan bayi dari berbagai sumber (majalah, buku, dsb). Anda nanti takkan punya cukup waktu untuk membaca jika janin sudah lahir (di minggu-minggu pertama kelahiran).

Tahukah Anda? Sel-sel otak janin terbentuk selama ia berada di kandungan, dan saat janin lahir, sel-sel itu saling terkoneksi lewat stimulasi visual, motorik, bahasa dan sosial. Semakin banyak koneksi ini tersambung, bayi akan semakin belajar dan mengembangkan kemampuan kognitif dan daya ingatnya (memori).

Ini artinya, selama menjalani kehamilan Anda harus bersungguh-sungguh memperhatikan asupan makanan yang bisa membantu regenerasi sel di otaknya. Temukan bagaimana Anmum Materna bisa membantu memberi awal yang baik untuk otak si kecil. Mintalah sampel gratis di sini! Pastikan Anda mendapat cukup nutrisi, begitu juga sikecil di dalam kandungan sana!

2 comments:

Sue-Rya Qistina said...

semoga segalanya dipermudahkan ya. sentiasa berzikir dan berdoa. semoga mummy dan baby selamat :)

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

waaaahhh... xlama lagi je tu...

Newer Post Older Post Home
Boucing Red Bow Tie Ribbon

Mummy Dearies's Blog Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah