Friday, 21 December 2012

JUJUR

Malam3 ni rasanya na post sometin before aku bercuti for a week.
Rindu pulak nanti dengan follower, blogger lain :P
Hehehehe :)

Okeyh, aku malam ni saje je na sembang pasal KEJUJURAN.
Rasanya semua orang paham dengan entry aku kali ni.
Aku pun ta bole na definasikan maksud jujur tu.
Tapi, aku tau korang paham ape maksudnya.




JUJUR + IKHLAS + AMANAH = KEBERKATAN



Sila LIKE banyak kali entry ni kalau korang agree dengan apa yang aku cakapkan.
Aku bukanla na cakap aku baik sangat.
Tapi at least, banyak benda yang kte perlu berlaku jujur.


First, jujur pada diri sendiri.
Kita kena jujur lah pada diri kita.
Kalau rasa kita ta mampu na lakukan, cakap je ta bole.
So, kita ta membebankan diri kita sendiri.
Kalau kita memang suka, kita ta mampu na hidup tanpa dye, cakap ta boleh.
At least, kita da cakap tentang apa yang kita rasa dalam diri kita ni.
Kalau kita yakin pada diri sendiri, InsyaAllah, kita akan berjaya.
Tade timbul ape3 masalah pun kan after that ?


Then, jujur pada pasangan @ suami.
Ni sangat penting.
Kita ta perlu na hide apa3 dengan suami.
Aku ada pengalaman aku sendiri.
Jenis aku ta suka na membebankan orang lain.
Bukan bermaksud aku suka hide semua benda dari suami aku.
Aku cuma tanak tambahkan masalah dekat kepala suami aku.
Tapi, lastly, tade orang yang aku mampu mintak tolong selain suami.
So, jadikan suami tu telinga kita, mulot kita or senang, diri kita sendiri :)


Anda juga perlu jujur dengan persekitaran / pekerjaan anda..
Ni, ta payah aku na cakap apa3 lagi.
Kita sebagai orang Islam, kena jujur dengan pekerjaan kita.
Sebab kita cari duit untuk kehidupan kita.
Kita bagi orang makan, mak bapak kita duit, anak3 duit guna titik peluh kita sendiri.
Kalau da jadi orang ta jujur, ape yang kita buat semua jadi haram.
Amanah tu penting.
Jangan sampai kita ni dapat tittle pecah amanah.
Apa jenis kerja pun boleh jadi pecah amanah kalau kita ni ta jadi manusia yang jujur.


Actually aku bukan na membebel.
Tapi aku rasa perlu untuk aku cakap pasal entry ni sebab aku sendiri tengah mengalami beberapa perkara di atas (bukan aku yea).
Aku ta suka dengan apa yang berlaku sekarang.
Apa yang aku tulis just untuk mengingatkan semua orang terutama diri aku sendiri :)
InsyaAllah, aku bukan manusia yang alpa :)


Semoga, hidup kita semua akan mendapat lebih keberkatan.
Selamat menyambut Tahun 2013 :P
Please, semua tanamkan azam baru.
Jangan na sibuk buat wishlist je :P

No comments:

Newer Post Older Post Home
Boucing Red Bow Tie Ribbon

Mummy Dearies's Blog Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah