Wednesday, 17 October 2012

MENU : IKAN CARU SUMBAT SAMBAL

Hehehe. Okeyh, here is our menu today.
Sebab aku dah kahwin, sesekali aku patut masukkan menu dalam belog aku jugak kan ?
Rasanya, this is the first time aku masukkan menu dalam belog.
Wah, pecah rekod ni. Sape cakap mak ta pandai masak.
Okeyh, jom kita tengok.


IKAN CARU SUMBAT SAMBAL

Bahan - Bahan :
Lada kering (dikisar)
Bawang Merah (dikisar)
Bawang Putih (dikisar)
Ikan Caru
Gula (secukup rasa)
Garam (secukup rasa)
Ajinamoto (secukup rasa)


Ni sambal yang dah siap di kisar. Semua orang mesti tau kan mcm mane na buat sambal ni. Ni suma dari bahan - bahan seperti bawang merah, bawang putih dan lada kering yang sudah dikisar bersama. Masukkan garam, gula dan ajinamoto secukup rasa. Api perlahan yea.

Ni pulak ikan caru yang dah siap di siang. Sila belah bahagian tengah dye yea.

Belahan ikan di tengah tadi, di sumbat dengan sambal yang sudah siap di masak.

Ikan yang siap di sumbat tadi, di goreng di dalam kuali. Minyak harus mencukupi. Plus, api jangan besar sangat. Nanti luar je masak. Dalam tidak.

Ikan yang dah siap di masak. TADAAAA. Memang hitam sket sebab minyak yang tadi tu dah bercampur dengan sambal yang di sumbat.

Boleh perahkan limau nipis di atasnya kalau na rasakan lagi sedap. Selamat Mencuba !

3 comments:

Nurul Aini said...

Waaa...kegemaran saya..sedapnya. Tapi saya suka bakar. Lepas tu saya suka pedas, saya tukar, cili kering tu dengan cili padi merah. Nak cuba lah..terima kasih share. ^___^

mia izzati said...

dapnyee...tapi tak penah goreng lak ikan sumbat selalu bakoo je

FITRYNA ◕‿◕ said...
This comment has been removed by the author.
Newer Post Older Post Home
Boucing Red Bow Tie Ribbon

Mummy Dearies's Blog Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah